Det går uppåt!


Att det går uppåt kan man se på flera sätt. Jag började styrketräna för fem veckor sedan och har sedan dess kört ungefär två gånger per vecka. Nu har jag börjar märka att vågen börjat visa lite mer, inte för att det gör någonting det är mest ett konstaterande att så är det. Nu funderar jag på om det är så att jag ätit upp mig eller om det faktiskt är så att styrketräningen börjar ge resultat och att det helt enkel är det som visar sig på vågen. Jag har ju kört hyfsat tunga vikter och jag har kört väldigt mycket ben och rumpa, vilket ju är stora muskler som skulle kunna ge resultat. Vad tror ni kan det vara så att styrketräningen börja ge den typen av resultat att jag har börjat gå upp i vikt. 

Den här veckan har varit ganska tung. Morgonpasset i måndag kändes bra att det var en skön känsla i kroppen och en fantastisk morogn! Eftermiddagen däremot blev riktigt tung efter fyra en halv kilometer så satt jag på tunnelbanan för jag orkade inte springa längre, jag hade ingen energi i kroppen och musklerna var så trötta! Jag tycker verkligen inte om att bryta pass men ibland så måste jag lyssna på kroppen. Igår morse körde styrketräning som vanligt. Visst var det jobbigt men inte värre än vanligt!  Men när jag skulle springa hem från jobbet så sa huvudet och kroppen ifrån. Det fanns ingen energi det fanns ingen lust och ingen vilja så jag bestämde mig helt enkelt för att ställa in. Det dåliga samvetet skrek högljutt occ jag kände mig riktigt dåligt. Looser!  

Kanske att det var ett bra beslut för idag när jag sprang hem så kändes det fantastiskt bra. Det var roligt, jag kände glädje och jag hade sjukt bra flyt! Dagens pass var ”tempointervaller”, 5 minuter jogg följt av 5 minuter tempo och så upprepa det sju gånger. Jag fick upp bra tempo i alla intervaller trots att de flesta hamnade i uppförsbackar så de blev lite extra tunga men jag ser det som att det blir extra bra träning.

Passet: 13.35 km, 6.12 tempo i snitt. Tempoavsnitten gick runt 5.30-5.45 tempo. 

Annonser

2 tankar om “Det går uppåt!

  1. Jo, som du själv förstår, du har fått mera muskler och muskler väger ju som bekant mera än fett. Det där med inställda träningspass tolkar jag som en varningssignal- möjligen har du tränat för hårt och gått fram för snabbt under back/terrängpassen vilket gör att du ibland inte orkar eller känner lust under vanlig slätlöpning. Skaderisken ökar också så att ibland ställa in eller korta ett pass är då rätt taktik, tror jag.

    Gilla

    • Så är det, jag tycker bara att det i så fall har gått så fort :). Jag tror att passet jag körde i söndags blev lite slitigt. Idag har jag vilat hela dagen, vilket jag tror var behövligt. Imorgon är det dags att köra på igen! Mycket piggare!

      Liked by 1 person

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s