Tung start på träningsveckan


IMG_2338Det är inte bara dagens backe som jag borde redovisa utan även övriga pass och uteblivna pass som jag kört i veckan.

Måndag
Skulle ha sprungit dubbla pass enligt schemat men då det var en resdag idag så tänkte jag först minska ner det till ett pass. Men efter en lång bussresa utan vara sig frukost eller lunch och en försenad ankomst till Stockholm så brann även det passet inne. Jag köpta hämtmat och somnade på soffan istället. Så kan det bli!

Tisdag
Började dagen med ett pass på gymmet med PT klockan sju på morgonen. Jag gillar verkligen de här passen! Det är hela tiden en variation på passen och han har en tanke med varje övning. Jag blir riktigt trött och har haft träningsvärk på olika ställen efter varje pass. Riktigt nöjd med upplägget och är otroligt förväntansfull på vilken effekt regelbunden styrketräning kommer att ha. På kvällen hade jag ett distanspass, gav mig ut rätt sent och joggade riktigt lugnt. Egentligen hade jag inte något val för jag var tung i kroppen och hade inte någon fart alls. Snirklade mig runt på cykelvägar och väger runt Björkhagen och ner mot Bagarmossen. En fantastiskt skön kväll för en joggrunda!

Styrketräning 45 min
Distans 11.32 km

Onsdag
Även idag var det 70 minuters jogg på schemat men den här gången förlagd i Hammarbybacken. En otroligt vacker sensommarkväll! Blev kvar sent på jobbet och kom inte iväg ut förrän strax innan sju. Uppe på toppen av Hammarbyhöjden träffade jag på ett stort härligt Gerillagäng. Jag hade tänkt att jag skulle springa med dom men det blev bara en nerförslöpning ihop med dom men det var ändå kul att träffa gänget! Jag var riktigt seg och tung i kroppen även idag. Inte ens uppför första backen på baksidan kunde jag jogga hela vägen och kvällen fortsatte i samma stil. Det jag däremot kände var att jag var stark muskulärt! Jag kunde gå på uppför varje backe utan att vila en enda gång och jag tyckte att det kändes bra.

Distans backe 8.6 km

3 tankar om “Tung start på träningsveckan

  1. Ja, vilken effekt har regelbunden styrketräning för en löpare? Det undrar också jag och många gör som du- tränar styrka på gymmen. Inget fel i det men en löpare måste väl lägga krutet på löpningen och få upp mängden, styrketräning ser jag lite som en överkurs. Ju fler km, desto starkare löpare, är min filosofi. Men eftersom du tycker det är kul ska du naturligtvis fortsätta.

    En fråga: Går övningarna i huvudsak ut på att träna benmusklerna eller är det hela kroppen som får sin beskärda del? (frågar eftersom jag bara tränar benen och då i maskiner sittande)
    Lycka till!

    Gilla

    • Jag lägger massor med krut på löpningen också men efter att nu ha sprungit ett par riktigt tuffa bergsultror så har jag märkt att min styrka inte alls räcker till för den typen av lopp. Inser att jag måste få upp styrkan i kroppen och framför allt benen rejält för att inte ta slut på stigningarna uppför. Jag tränar i huvudsak benen men självklart också även övriga kroppen. Allt hänger ihop. Framför allt är det bra att bli stark i rygg och bål för att inte tappa löpsteget efter några timmar. Jag vill verkligen ge mig själv en ärlig chans att klara de här tuffa loppen och jag tror att det här är rätt väg.

      Men som sagt jag springer mycket också ofta närmare 10 mil per vecka, vilket innebär massor med timmar i löpspåret då jag inte är så snabb :).

      Tack för lycka till!!

      Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s