Mjölk ger inte starka ben…


Efter att i januari haft rätt mycket fokus på att försöka bibehålla och förbättra den backstyrka som jag under hela hösten har jobbat upp så har jag fokuserat väldigt mycket på att springa just i backar, så klart. Jag har också sprungit ett antal pass på löpband där jag klättrat tusentals meter under januari. Jag har även jobbat på med styrkan på gymmet, försökt att köra den tre gånger i veckan. Vissa veckor har jag inte riktigt lyckats utan det har bara blivit två pass. Men det är ju typ 200% mer än jag gjort de senaste två åren. 

IMG_0761

Härliga områden som jag hittade under min jakt på backar idag.

Jag har börjat se resultat!!! Jag är mycket mycket starkare, inte bara fysiskt utan det har även gjort underverk med det mentala. Tidigare så har backar varit en anledning att få gå, orden ”titta en backe, en ultrabacke. Jag är ultra, alltså får jag gå i en ultrabacke” har varit en evig följeslagare och en tacksam ursäkt att få gå och benen känns lite tröttare. Det sämsta med det här är ju också att en ultrabacke kan se ut i princip hur som helst, det behöver inte luta speciellt mycket för att få kallas ultrabacke. Det är en sak att ha de här tankarna under ett lopp, att det blir naturliga gångpauser i ett långt lopp. Men på träning!! När, skärpning där!

BACKAR ger starka ben!

Mitt huvud har faktiskt också börjat anpassa sig, från att ha ”ultrabacketänket” till att jag nu istället ser varje backe som en utmaning, ”nu ska jag utmana, inte gå, springa hela vägen upp”. Sen kan det ju vara så att jag tidigare har varit så himla klen så att jag faktiskt har behövt gå i backarna för att orka. För det jag känner i kroppen nu när jag springer uppför en backe är inget jag känner igen sen tidigare. Jag har aldrig varit så här stark och det är så jäkla roligt!!

Måndag, kaos på gymmet

Men den där träningen då, hur har det gått. Jag tar pass för pass sen i måndags. Ja, då ja… skulle ner på gymmet efter jobbet för att köra distans på löpband och köra igenom styrkan. Kommer ner dit och det är helt sjukt med folk!! De håller på att massera folk… i receptionen!! Det var ett event på gymmet för att locka nya medlemmar… Jag tvärvänder i dörren, går inte in på ett så överfullt gym får köra mina pass hemma istället.

Det var så skönt att springa ute i mörkret!! Jag körde ett lugnt 10km pass som kändes riktigt bra, inget tempo bara lugnt och behagligt. Därefter gick jag in hemma och skulle köra styrkan. Det blev inget bra alls, körde övningarna hjälpligt i vardagsrummet med helt fel typ av vikter, ingen stepupbräda, bara en vinglig pall. Det blev inget bra!!!

Dubbla pass, bra löpbandspass och styrka

Onsdagen var en riktigt bra dag. Skulle köra 10km lugn distans på löpbandet innan styrkan men kunde inte låta bli att klicka upp tempot efter varje km. Det kändes bara så kontrollerat! Slutade med 2km i 5.40 tempo vilket är riktigt bra för min del på ett löpband. Tycker att det är rätt svårt att springa fort på löpband, blir så konstigt steg och så är det ofta så jäkla jobbigt! Men idag kändes det bra! En bra sak med löpband för min del är att jag blir tvingad till kontinuitet i löpningen, ute hittar jag ofta tillfällen till vila, vägar, övergångsställen, trafikljus mm. Det är bra för mig mentalt att nöta löpband!

Första progressiva passet, i snorhalt underlag!

Torsdagen körde jag ute, 10km progressivt. När jag var på väg hem så föll temperaturen kraftigt, från 4-5 plusgrader till minusgrader på bara någon dryg halvtimme. Läskigt! Radion varnade ideligen för den plötsliga halkan! Det var bra med varningen för när jag skulle springa så märkte jag då jag skulle passera första vägen hur jäkla halt det var! GLASHALT!!! Passet blev ganska jobbigt då jag troligen spände mig en hel del på grund av halkan! Jag börjad mycket lugnt i 7.00 tempo och ökade med 10s per kilometer. De sista två gick i ungefär 5.30tempo vilket kändes riktigt bra!

Långpass med massor med backar

IMG_0758

Bilvägen upp mot Hammarbybacken var faktiskt snöfri idag!

Idag har jag kört ett pass där jag verkligen har fått kvitto på hur pass mycket starkare i backar som jag har blivit. Långpass på 25km med backar stod på schemat. Jag började med att springa mot Hammarbybacken för att se om den var springbar, jag tog bakvägen upp och där var det barmark, så där var det bara att kuta på. Sprang uppför där två gånger, så det var en bra start på backrundan. Sen sprang jag och försökte komma på så många backar som möjligt i närområdet och körde zickzack runt Årsta och Hammarbyhöjden. Det blev en del nya fina vägar och en hel del härliga backar. Jag sprang uppför varenda backe och känner mig oerhört nöjd och glad. Jag har aldrig varit starkare!!! Och jag har nästan ett helt år på mig till mitt nästa försök i Spanien, jag har verkligen alla chanser att göra något riktigt bra där om jag fortsätter på det här viset.

Running is smiling!

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s