Two weeks on schedule


Nu är det ett tag sedan jag skrev om min träning. Det ska bli bättring på det. Jag skriver ju bara för min egen skull. Jag har märkt att jag har saknat att ha möjlighet att kika tillbaka på mina blogginlägg. Jag har självklart skrivit träningsdagbok, men den är oftast kortfattat och ger långt ifrån en tydlig bild. Så min mission för 2016 är att komma igång och skriva blogginlägg igen. Det började bra men nu har jag tappat det igen. Bättring!! 

Träning efter schema

Sen jag skrev sist så har jag börjat träna efter schema igen. Jag har haft ett uppehåll sen jag sprang loppet Desafio Lurbel i slutet på november men är nu igång igen. Schemat får jag med fyraveckors-intervaller och nu har jag varit igång sedan den 11 januari. Det som är nytt i mitt schema sedan tidigare är att jag har fått in rejält med styrketräning. Tre gånger i veckan är planen att jag ska köra och styrkan ligger måndag, onsdag och fredag. Sen har jag också bett att coachen ska lägga in rätt mycket backe redan nu från start, och det har han gjort. Jag är väldigt orolig att tappa min backform som jag jobbat ihop under hela hösten.

Styrketräningen

I början hade jag svårt att motivera mig till styrketräningen, eller egentligen inte att motivera mig men det tog emot att gå ner och köra styrkan. Då jag kände motståndet så körde jag efter en väl beprövad metod som jag vet har fungerat förut och det har visat sig att det fungerat även den här gången. Jag säger till mig själv att jag bara behöver gå ner till gymmet, byta om och ställa mig minst fem minuter på löpband/crosstrainer. Känns det då ändå inte bra så får jag gå därifrån utan att jag ska känna mig dålig, men det händer ju förstås inte, att jag går hem alltså. När jag väl är där så har jag inte längre något motstånd, då är det bara att kötta på.

IMG_0678

Här hänger jag tre gånger i veckan nu för tiden 🙂

Första veckan körde jag alla övningar med en 8-kg kettlebell och det var faktiskt jobbigt! Sista repetitionerna var sjukt tunga. Andra veckan gick jag upp till en 10-kg kettlebell och känslan var faktiskt att det var lättare än veckan innan! Märkligt men så var det. Veckan som kommer så är tanken att jag kommer försöka göra en del av övningarna med en 12-kg klump. Kanske köra de första seten med den vikten och sen gå ner. Jag måsta utmana även med styrkan.

Motivation

Jag kan inte säga att jag tycker att det är superroligt och ibland tänker jag att jag ska ”fuska”, ”maska”, tänka att jag inte ska orka, men då spelar jag upp ett par fraser i huvudet som alltid funkar.

När du ligger på soffan eller när du ”fuskar” så tar dina konkurrenter i extra mycket!

Alternativt

Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra!

Alternativt

Det som skiljer agnarna från vetet!

Tja, det finns många fler och jag behöver den här typen av pepp ibland. Träningen är som sagt inte alltid rolig och då måsta man komma ihåg varför man gör det man gör!

Löpning på schemat

Förutom styrkan så finns det förstås en hel del löpning i mitt schema, det är ju ändå det som är min huvudsport! De här två första veckorna så har det mest varit distans och så en del backe. Backen har jag kört på löpband hittills för det har varit så himla kallt! Jag har inte velat ge mig ut och köra backe i kylan, speciellt som jag inte varit helt frisk från den förkylning jag drog på mig i början av månaden.

Förra helgen var det ett 25-km löppass på lördagen som jag kortade av till 18km på grund av kyla i kombination med förkylningen. Jag kunde inte andas genom näsan och kände att jag drog in en massa kall luft i lungorna, bröt då jag började få ont. Söndagens pass skulle vara backe men kylan höll oss i ett järngrepp även då så det blev ett distanspass.

IMG_0687

Här hänger jag tre gånger i veckan nu för tiden 🙂

Veckan som varit så har jag kört två löppass på band och båda har jag kört mycket backe. I går fick jag ihop 1500 höjdmeter vilket jag är mäkta stolt över.

Idag var det första passet som skulle innehålla fart, första gången sen i höstas som jag ens försökt att springa snabbt. Det var sjukt jobbigt!! Jag fick slita som ett djur för att springa första km i 6-tempo och sen fick jag stanna och vila. Helt slut!! Och så fortsatte det. Det planerade passet med 14km distans och 4km fartökning mitt i blev 14km distans med fyra tusenmetersintervaller med vila mellan.

IMG_0722

Här hänger jag tre gånger i veckan nu för tiden 🙂

Det här blev ett långt inlägg, ska försöka skriva med mer kontinuitet så det blir mer i form av kortare rapporter. Lättare att skriva direkt efter en träning när man fortfarande har kvar känslan i kroppen. Imorgon är det 25km långpass på schemat. Det ska bli helt underbart!!

IMG_0731

Här hänger jag tre gånger i veckan nu för tiden 🙂

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s