Göteborg!!!

Det är onsdag förmiddag och jag har som vanligt vatten under rumpan. Det som är skillnad idag är att det är flera meter ner till vattnet.

Kristina glider förbi Viking som vi nu bor på.

Vi har tagit in på båten Barken Viking, ett stort segelfartyg som ligger mitt i centrum i Göteborg. De senaste två dagarna har varit extremt lugna, vi ha paddlat runt två mil per dag med med hjälp av strömmen i älven så har det inte varit speciellt jobbigt. Det har liksom gått av sig själv nästan.

Vattnet har stigit så vi bara har en smal landremsa mellan tältet och älven. Står och spanar efter fartyget som lotsen Mats ska komma med uppför älven.

Måndag morgon vaknade vi nästan mitt i älven, vattnet hade stigit under natten och platsen där vi under kvällen hade suttit och eldat en sista gång var nu helt under vatten. Efter radioprat, vinkning till lotsen Mats och frukost paddlade vi in till Kungälv och även fast det gick av sig själv så var det lite småpirrigt att paddla i älven den dagen.

På väg in mot Kungälv.

Det blåste friskt från väster och även fast vi försökte att paddla längs den västra stranden av älven så kom det ändå riktiga vindkörare och man såg när de kom. Det var lite häftigt faktiskt, det var så tydligt då vinden kom farande över vattenytan innan den träffade oss, man kunde se på hastigheten den tog sig fram med för att veta om man behövde hålla hårt i paddeln och luta sig mot vinden, för den tog tag rejält i kajaken, eller om man kunde slappna av och bara paddla på som vanligt. Det var soligt och jag bättrade nog på min fina solbränna ytterligare. Jag tror att jag ska skaffa lugg för jag har ett tydligt streck mitt i pannan där paddelmössan har suttit, rätt snygg solbränna nedan och kritvit som vanligt ovan. Supersnyggt, haha!

Känns helt rätt att paddla kajak på en cykelväg då det ser ut så här!

I Kungälv paddlade vi rakt upp på en cykelväg där vi tog upp kajakerna. Det var riktigt högt vatten vilket är till vår fördel då det underlättar att ta upp och ner kajakerna.  Där mötte Annika upp oss och vi fick härbärga hemma hos dem i Timmerviken den natten. Vi hade en supertrevlig kväll med massor med prat då ingen egentligen vill gå och lägga sig fastän ögonen nästan föll ihop av sig själva.

Landstigning vid Point 65

Gårdagen paddlade vi den sista biten in mot Göteborg, under alla stora broar, förbi alla industrier och köpcenter och längs med vägar och järnvägar gick färden. Det var lugnt men regnigt under hela paddlingen, ungefär sånt väder som jag förstått att Göteborg ofta bjuder på. Såg Brigaden Viking och svängde av vänster strax därefter och vips var vi mitt inne i Göteborg och då menar jag verkligen mitt. Erbjudandet från Point 65 visade sig vara klockrent, de hade en kajakbrygga där vi enkelt kunde gå i land och så fick vi förvara våra prylar där. Mats på Point 65 hjälpte oss dessutom med att boka rum på Viking för ett mycket bra pris.

Tummen upp för målgång på torsdag!

Vi rekade landstigningsplats igår och så pratade vi länge och väl då vi åt middag om äventyret som vi just varit med om och som är på väg att ta slut. Vid flera tillfällen så utbrast både jag och Kristina ”Ja, just ja, det hade jag glömt bort” och vi insåg att trots att det varit ett rätt kort äventyr så har det varit ofantligt innehållsrikt. Det har funnits skräckfärder, fantastiska kvällspaddlingar, möten med människor och underbara miljöer och så mycket mer som vi har fått uppleva. Det kommer att behövas en tid för reflektion då vi är hemma igen och det ser jag fram mot!

4 tankar om “Göteborg!!!

1. Takk Carina for at jeg har fått ”være med”på turen,på kart,i tekst og bilder.Litt trist at turen er slutt,men den endte bra,og jeg ser fram til neste tur,hva med operasjon ”kald vinter”Hilsen Bessfar.

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras