Is, snö, kyla och så Sven

För några veckor sedan då det fortfarande var hyggligt varmt ute så hämtade vi de kajaker som vi ska få låna från Kajak och Uteliv ute på Gräddö. Då vi kom till Kopparmora för att lämna dem, stod vi och såg ut över vattnet och jag frös in i märgen. Tanken på att ge sig ut i det där mörka iskalla vattnet med vinden susande runt öronen var så skrämmande!

Jag är verkligen ingen vintermänniska, jag undviker att utsätta mig för köld i den mån det går. Men om vi ska ge oss ut och paddla i februari så har vi inte något val. Vi måste testa och i helgen som var genomförde vi vårt första test.

Vädret såg ju ut att bli en riktig utmaning i och med Sven som närmade sig med stormsteg. Jag trodde länge att det inte skulle bli någon paddling alls, ja inte ens när vi åkte ut till Kopparmora på lördagsmorgonen så trodde jag att vi verkligen skulle ge oss ut. Det blåste riktigt hårt och det ven runt husknutarna men ingen av de övriga verkade ha någon tanke på att ställa in någon paddling så det var istället jag som fick ställa om mig i tanken till att vi faktiskt skulle ge oss ut.

P1030376Mitt stora aber var som vanligt att jag var rädd för att frysa och jag hade tömt hela min garderob på varma kläder innan jag åkte ut. Det var en sjukt tung väska som jag släpade ut till Kopparmora. Väl där packade vi in allt i kajakerna och for iväg. Det blåste riktigt hårt men säger Anders att det är ok så litar jag på det. Han är oerhört erfaren, har paddlat i massor med år, agerat som paddelledare och är en inbiten scout. Han vet!! Det som jag känner är riktigt jobbigt är ju det att veta att trillar någon i så har vi inte lång tid på oss för att få upp personen innan den är rejält avkyld och då kan det bli riktigt illa. Men så illa blev det aldrig i helgen.

Lördagen bjöd som sagt på massor av blåst och jag blev rejält mör då det blåste 8-10 m/s mot oss i byarna. Då vi vek av runt en udde och fick lite medvind var grymt skönt! Vi stannade till och käkade lunch på ett ställe vilket gav en hel del nyttiga erfarenheter. Så länge man sitter i kajaken och paddlar så håller man sig varm även fast vattnet sipprar innanför kläderna och vantarna är helt dyngsura. Jag vred ur vantarna ordentligt och tog på mig varma torra så länge vi pausade. När det sen var dags att paddla iväg så hade vantarna frusit ihop i formationer, typ så som jag lämnade dem. Att stoppa ner sina händer i dessa isiga vantar var som att stoppa ner händerna i en hink med is, så jäkla kallt!!! Jag trodde aldrig jag skulle bli varm igen! Först körde jag väderkvarnstricket, vevade med armarna så mycket jag bara kunde för att skaka liv i händerna. Sen tog det kanske tio minuter av paddlande, men sen var jag, ok fortfarande genomblöt, men faktiskt varm!! Det var en erfarenhet att ta med sig!!

P1030392På vägen mot nattlägret på Gällnö passerade vi en udde, som bjöd på en överraskning! ”Ska vi kolla om kajakbaren är öppen” frågade Anders. Vi förstod inte riktigt men självklart ville vi kolla. Det visade sig att det fanns en liten bar där paddlare kunde stanna till och ta sig en liten whisky, snacka om att den värmde gott :)! Sen var det bara några hundra meter kvar till viken dit vi skulle. Det visade sig dock att det blåste rakt in i den viken men vi hittade ett undanskymt fint ställe en bit upp på land där vi kunde slå läger. Då det var snö på marken så kunde vi istället för att bära upp all utrustning, helt sonika dra kajakerna upp till lägerplatsen. Se där… en fördel med att paddla på vintern. Fast det finns fler, förutom att det är fantastiskt vackert med snön och alla fantastiskt vackra isformationer utefter vattnet så är det mycket mindre folk och nästan inga fritidsbåtar alls. Oerhört lugnt och fridfullt!

Det första vi gjorde då vi fått upp kajakerna till lägret var att byta om, av med alla blöta kalla kläder och på med nya varma. Alla blöta kläder hängde vi upp på rad på en gärdesgård för att ”torka”, därefter var det bara att smälla upp tälten, när det var klart var klockan typ fyra och det var mörkt!! Det blir långa kvällar vid vinterpaddling! Vi tog oss en promenad på ön, passerade öns handelsbod som förstås var stängd och vidare ner till båtbryggan där vi kom precis som en båt anlände med passagerare som skulle till ön. Dom undrade nog vad vi var för ena som stod där nere vid bryggan men inte skulle med båten. Vi vände istället och gick tillbaka mot lägerplatsen, genom mörker och över den nästan folktomma ön.

Väl tillbaka lagade vi middag och även där kom Anders med en massa bra tips. Jag och Kristina suger i oss all kunskap som han har och som han ofta förmedlar utan att ens förstå att han gör det. Jag känner mig som en värsta rockies på allt det som har med att hantera saker i snö och köld.

Natten blev kall, runt minus sju grader men jag frös faktiskt inte alls. Jag hade båda min sovsäckar, en för runt noll grader som jag stoppade i en annan som var för runt minus nio grader och ovanpå det la jag min vinterjacka. Trängdes med mig i sovsäcken gjorde mina halvfuktiga kläder, det för att ha varma och torra kläder att ta på sig dagen efter. Inte jättemysigt att stoppa ner dem där till att börja med men de värms rätt fort av min kroppsvärme så även det fungerar utmärkt! Kristina var än mer hardcore, hon stoppade ned sina dyngsura paddelhandskar direkt mot magen, brrrr. Jag sov gott på natten, bara störd av att min möra kropp gjorde sig påmind då och då och tvingade mig att byta ställning.

P1030408På morgonen vaknade vi med hela innertaket full med fukt och is av all kondens som vi andades ut. Det var ju ok den här gången när vi bara ska tälta en natt, men då vi kommer att tälta flera nätter i rad så funkar det inte att ha det så, isen och fukten måste bort. Tricket är att tända en brännare i förtältet och låta den värma upp tältet och förhoppningsvis få bort det mesta av fukten. Som sagt mycket att lära.

När vi skulle iväg var alla våra kläder och kapell som frusna isstoder, vi skakade och böjde på dem för att isen skulle lossna och de skulle bli lite mjukare, så att de gick att klä på sig dem. kallt och hårt men bara att göra :). Det är det bästa sättet att torka kläder på utomhus vintertid, låta vattnet frysa och sedan skaka bort isen, genialiskt!

Vi upptäckte också andra saker som på sommaren skulle fungera hur bra som helst men som nu vintertid var en riktigt dålig lösning. Våra luckor på kajakerna var spända med remmar som man knäppte ihop med ett spänne vilket visade sig vara riktigt dåligt då de var fulla med is. Nästan helt omöjliga att både få upp och igen. Det gick efter ett tag men vi måste hitta en annan lösning på det här.

P1030417Efter en frukost bestående av varm blåbärssoppa med müsli, te och mackor så var vi redo att packa ihop och ge oss iväg hemåt. Då både jag och Kristina hade löparskor att paddla i då vi inte fått vår utrustning ännu så är det ju lite trixigt att komma i och ur kajakerna utan att bli blöt. Då vi kom fram på lördagen så tog vi helt sonika sats och körde så långt upp som det gick och balanserade sen på kajaken med paddeln som stöd för att gå i land. För att ta oss ut igen så valde vi en helt annan teknik.

Vi ställde kajakerna där det sluttade lite mer ner mot vattnet och så knuffade vi ut dem så långt vi kunde utan att de tippade över och for ner i vattnet utan oss. Därefter satt vi oss i dem spände fast kapellet och sen hoppade och knuffade oss ut. Lite vingligt blev det i det ögonblick då vi stod precis på kanten, då vickade kajaken både hit och dit och vi riskerade att helt enkelt rasa ur. Men med hjälp av balansen från paddeln och ytterligare några små skutt så var både jag och Kristina ute i vattnet utan att ha blött ner oss :). En liten seger!! Anders kunde inte låta bli att skratta åt oss, vi såg visst ut som pingviner, haha.

Dags för sjösättning!

Paddlingen tillbaka blev helt fantastisk!! Isformationerna som vi paddlade förbi var så häftiga och vattnet låg nästan spegelblankt. En enorm kontrast mot det vilda som vi tog oss ut i dagen innan!! Vi njöt av varje paddeltag!

P1030432När vi närmade oss Kopparmora så började vi se fantastiskt vackre iskristaller på vattenytan. Vi kommenterade hur häftiga de var samtidigt som vi märkte att de kom tätare och tätare tills vi i stort sett paddlade i issörja!! Ju längre in i viken vi kom desto mer is blev det. Den blev tjockare och tjockare och till slut så insåg vi att det var is överallt!! Och den blev bara en tjockare, vi paddlade genom den tills det inte gick längre utan vi var tvungna att hacka oss genom den!! Kristina paddlade först och jag efter, jag försökte att hacka mig en egen ränna men hamnade ideligen i Kristinas upphackade. Till sist så kom hon inte längre, hon fann kajaken stående på isen och att fortsätta att hacka i den skulle bara gjort att paddeln riskerat att gå sönder. Anders som var bakom oss lyckades ta sig fram till en hög brygga och tog sig upp där. Jag och Kristina insåg att det nog var enda sättet och backade tillbaka och tog oss upp samma väg.

P1030441Så var vår första paddeltur under vintriga och kalla förhållanden till ända. Jag känner mig så glad över den här helgen. Den bjöd oss på allt!! Riktigt hårt väder, kyla och is och en fantastisk paddling i Stockholms tomma skärgård!!

Tack Anders för all den kunskap du delar med dig!!

4 tankar om “Is, snö, kyla och så Sven

1. Härligt att premiären blev så lyckad. Rätt lagom med allt och du vet nu hur mycket du har kvar att lära. Men jag vet att den 15 februari kommer du inte vara säker på att du kan allt. Men tillräckligt för att ge sig ut för att klara äventyret.

2. Usch, det här låter bara farligt.Tänk att bli fast i isen. Varför utsätta sig för sådana risker när ni inte är särskilt erfarna kanotister? Ett råd i all välmening; överge idén med vinterpaddling och spring istället till mässan i Göteborg. Jag lovar, det är nog tufft och ingenn lär ha gjort det före er, vintertid alltså.
    Keep on running!

3. I en annans huvud är paddling ”Ner i båten, ut i vattnet…paddla” men det här verkar vara en hel vetenskap för att få det att fungera =) Ni är så jäkla tuffa!!!
    (Andra säger galna och det stämmer kanske det med 😉 ..)

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras