Jag förstår inte


Jag är i en liten affär i en by och pekar på brödet jag vill köpa men jag får intemköpa det!

Hon säger något till mig, förmodligen förklarar hon varför jag inte får köpa det men jag förstår inte. Tycker bara att det är konstigt varför jag inte får köpa ett bröd i en affär då det ligger på hyllan. Jag får gå ut utan bröd.

Vid ett senare tillfälle är jag inne i en liten affär för att köpa glass. Jag går mot frysen, det ligger tidningspapper ovanpå, troligen för att stänga inne kylan, jag ser att den så efterlängtade glassen ligger där under tidningspappret. När jag närmar mig frysboxen så hejdar killen bakom disken mig och förklarar med gester att jag inte kan köpa glass. Han pekar upp mot någon fläkt i taket och visar att med tecken att glassen är slut. Jag förstår inte men får lomma ut utan glass.

Idag stannade vi till vid ett ställe efter vägen för att fika. Vi handlade glass dricka och kaffe. När jag skulle betala och höll fram mina pengar så gestikulerade tjejen något som jag inte alls förstod och tog inte emot mina pengar. Jag fattade inte, hon hämtade en man som också försökte förklara för mig då jag skulle betala, till sist sa han ”present”. Han bjöd på vårt fika! Jag fattar fortfarande inte varför men det var trevligt och oväntat!

Idag har det varit annorlunda här i Ukraina. Värmen har varit sig lik, det är en bra bit över trettio grader dag efter dag men vi börjar bli vana vid värmen, när det är 27 tycker vi det är svalt. Det som varit annorlunda och väldigt trevligt är att det helt plötsligt dräller omkring vagnar dragna av hästar igen! Det har vi inte sett sen vi var vid gränsen! Det är även mycket folk ute och jobbar på sina åkrar igen, med hackor och spadar och plogar dragna av hästar.

Trevliga inslag med folk som arbetar ute på åkrarna, det gör landsbygden så mycket mer levande. Jag gillar att hästarna har kommit tillbaka. Det har ju varit långhelg här i Ukraina, kanske att det är därför som vi inte sett så mycket folk på åkrarna.

Trevliga inslag med folk som arbetar ute på åkrarna, det gör landsbygden så mycket mer levande. Jag gillar att hästarna har kommit tillbaka. Det har ju varit långhelg här i Ukraina, kanske att det är därför som vi inte sett så mycket folk på åkrarna.

Löpningen går framåt med ett litet bakslag idag. Sprang 15 kilometer på förmiddagen och fick en liten känning i vänsterfoten. Jag chansar inte utan går ”all in” för att mota iväg det direkt. Kör nu en voltarenkur och har idag på eftermiddagen gått massor istället för de planerade tio kilometrarna löpning. Imorgon ska jag bara gå för att sen återuppta löpningen på fredag igen. Tror det löser sig!

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras