Marathon – på blodigt allvar… eller?


Nu är jag inne i marathonveckan, den vecka då man ska samla ihop sig och all sin träning som man har tillgodogjort sig under lång tid och bara gå in i bubblan och förbereda sig mentalt och fysiskt på kraftprovet som komma skall!

Jag har ju inte några planer på att springa riktigt fort på lördag. Ok att Göteborgsvarvet gick över all förväntan men att tro att jag har krafter att trycka på så, på dubbla sträckan, det vore att begära lite för mycket. Däremot så tänker jag faktiskt ladda så mycket jag kan mentalt och även göra det jag kan för att förbereda kroppen. Faktum är att jag inte tidigare har testat att göra en riktig kolhydrattömning/laddning med allt vad det innebär. Men den här veckan tänkte jag pröva, perfekt att testa nu så jag vet hur det fungerar inför Berlin i höst. Det är ju då mitt riktiga kraftprov kommer att ske.

Så imorgon kommer jag att utesluta alla kolhydrater och det kommer jag att göra hela dagen. Jag har planerat frukosten som kommer att bestå av omelett (tack Marie för tipset). Lunchen får bli sallad med någon proteinkälla. Mellanmålet får bestå av Avocado och Keso. För att göra livet enklare för mig själv så avslutar jag dagen på samma sätt som jag började den, med en matig omelett. Men innan middagen imorgonkväll så ska jag ut och köra intervaller, 2*4*200 meter, precis som det står i programmet. Onsdag morgon börjar jag med en morgonjogg på runt 8-10 kilometer, innan frukost, och sen är det bara att köra igång med inladdningen. Inför samtliga långa lopp tidigare så har jag laddat in med hjälp av Vitargo, av den anledningen att jag ibland har svårt att äta tillräckligt. Jag kommer nog göra det även den här gången. Ta två påsar per dag torsdag och fredag. Kanske en på lördag morgon också, istället för gröten (gillar inte gröt)!

Sen har jag faktiskt en plan för hur jag ska springa loppet på lördag. Även fast jag vet att det blir långt ifrån PB så vill jag ju förstås ändå göra det bästa jag kan med de förutsättningar som jag har för tillfället. Jag har inte några höga prestationskrav på mig till helgen och kommer inte att köra skiten ur mig. Men det ska bli jäkligt roligt och jag ska njuta av varenda meter!

Men seriöst och blodigt… nä, det blir det nog inte :)! 

En tanke på “Marathon – på blodigt allvar… eller?

  1. Jag tycker en kolhydrattömning är för stort risktagande (det finns en ökad risk att bli sjuk), men ska du någon gång testa så gör det nu (precis som du säger) och inte inför Berlin.
    Men glöm inte att lämna klockan hemma (eller låna ut den till mig)
    Och jäkla roligt ska vi ha 🙂

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s