Min träningskompis Garmin


Jag är ett riktigt kontrollfreak och det kombinerat med att vara löpare, gör att jag vill ha full koll på mina pass. Mitt absolut främsta hjälpmedel för att uppnå det förutom ett strikt träningsprogram är min Garmin-klocka. Jag inser när jag började skriva det här inlägget att det nog blir en del två också.

Det spelar inte någon roll vilken typ av pass jag springer, Garmin sitter alltid på vänster handled. Är det distans så vill jag hålla koll på sträcka, tempo och puls. Är det ett lågpulspass så är det bara pulsen jag har fokus på och ser till att den håller sig på en låg nivå. Under dessa pass så kanske inte Garmin fungerar som ett styrmedel men jag vill ändå ha möjlighet att analysera passen i efterhand. På långpassen med TSM är det oerhört viktigt att jag håller rätt tempo så då har jag fixat en meny med fyra olika mätningar som hjälper mig med det.

Men då klockan verkligen kommer till sin rätt är då man använder den för att köra olika typer av intervaller. Oavsett vilket sätt man använder sig av för att köra intervaller så är det jätteviktigt att stänga av klockans auto-lap funktion. Den kan stöka till det väldigt mycket annars.

Använd lap-knappen
Det enklaste sättet att använda klockan på för intervallkörning är att använda ”lap”-knappen. Lap-knappen använder jag då jag exempelvis kör olika typer av fartlekspass för att i efterhand kunna se hur långa och snabba fartleksdelar jag kört. Ett annat tillfälle då detta är bra är då man kör intervaller med grupp, det vill säga man har inte själv kontroll på när intervallerna startar och slutar. Jag brukar aldrig klicka på stopp-knappen under ett intervallpass då jag även vill se hur återhämtningen ser ut.

Garminklockans inbyggda intervall-funktion
Det näst enklaste sättet är om man kör ett vanligt intervallpass. Ett sådant som består av en uppvärmning en nedvarvning och däremellan X antal intervaller med X minuter vila mellan. Det här är bra då man ska köra exempelvis 10 tusingar eller liknande.

Skapa egna intervallpass
Här kan det bli hur avancerade och krångliga pass som helst. Det här är nog den funktionen som jag använder mest av allt. När jag kör Olgor, Tabata eller någon annan märklig stegintervall så skapar jag det passet själv. Det finns två sätt att skapa passet, antingen så knappar man in det direkt i klockan vilket kan vara lite pilligt och lite svårt att få en bra översikt över passet. Det andra sättet och det jag oftast använder mig av är att skapa passet med Garmin Training Center. Det är lätt att knappa in och man får en bra översikt över passet och sen så tankar man bara över passet till klockan.

Nedan är ett exempel på ett lite mer avancerat pass som jag skapat i Traning Center. Passet är ett som jag var med och ledde för Running Sweden i höstas. Passet såg ut så att efter uppvärmning så körde vi 4*90s + 4*60s + 4*45s + 4*30s med lika lång vila efter varje intervall som intervallen var på. Det man ser här nedan under nummer 3  är andra omgången. Där la jag in att intervallerna skulle ligga mellan 4.40 och 4.50 i tempo och vara i en minut. Då man har lagt in ett sådant tempointervall så piper klockan om man hamnar utanför vilket kan vara en stor hjälp. Jag tycker det är skitbra :-)!

Här en en bild från Training Center där jag har lagt in ett lite mer avancerat pass. Ursäkta för den lite dåliga bilden.

Det finns så mycket mer i klockan som jag använder mig av. En är att jag anpassar menyerna så att de också verkligen hjälper mig med att utföra passen . Det går ju i Garmin 310xt att ha upp till fyra olika displayer med olika konfiguration. Jag har anpassat tre menyer efter olika behov. En för intervaller, en då jag leder långpass och en annan då jag själv är ute på distans och långpass. Det finns ytterligare spännande funktioner i klockan men mer om det i ett annat inlägg.

 

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s