Den där Olga!


 

Idag skulle jag få göra en ny bekantskap, jag skulle nämligen träffa Olga. Jag har hört mycket om henne; att hon ska vara tuff och hård och obeveklig, så nog var jag nervös allt inför det här mötet!

I morse då jag klev upp så hade jag en rätt rejäl träningsvärk, baksida lår var rejält möra och under dagen så började jag känna av även framsida lår och vader. De där tusingarna i tisdags visste minsann var de tog. Jag hade mina funderingar på hur det skulle gå att springa på kvällen med de möra benen… Under eftermiddagen så tyckte jag att jag kände av halsen lite grann… jag tror minsann att jag började bli lite orolig inför kvällen!! Men som vanligt då jag börjar känna så och få såna tankar att jag börjar hitta en massa ursäkter för att inte träna, så slår jag helt enkelt av tankarna och bara gör. Hem, ladda in passet i klockan, dra på sig träningsstassen och så ut.

En Olga innebär att man springer 2*400 + 2*300+ 2*200 + 2*100 utan vila, varannan intervall över tröskeln och varannan under med start över tröskeln. Vet inte riktigt vad tröskeltempo är men jag tror att det är det tempo som man har på milen. Jag har sprungit milen som snabbast på 54.18 vilket ger ett tempo av 5.27. Så planen blev att då jag kör över tröskeltempo så ska jag försöka ligga på mellan 5.00 och 5.15 och när jag lägger mig under så försöker jag att lägga mig på mellan 5.30 och 5.45.

För att ljuta lite extra mod i mig så tog jag dagen till ära på mig snabbskorna då jag joggade iväg till mitt vanliga intervallställe. Körde några löpskolningsövningar, lite dynamisk rörlighet och så ett par pulshöjande ruscher.

Jag skulle som tur var inte köra mer än två Olgor vilket kändes överkomligt med tanke på tisdagens pass. Men ändå, det är två tusen meter per Olga och tempot ska vara högt rakt igenom. Jag tänkte att om jag håller mig efter planen under den första sen kanske att jag ökar på den andra om det känns bra. Men jag märker att jag har lite svårt att inte öka lite mer än planen om jag känner att jag har krafter. Jag tror inte att det är bra att göra så under alla typer av intervallpass men jag kanske lär mig att hitta min nivå. Än så länge har jag känt mig rätt osäker inför varje nytt intervallpass i vilket tempo som jag ska lägga mig i och tar ut mig rätt rejält varje gång. Idag var inget undantag och så här blev mina Olgor. Hon var inte så farlig 🙂

400 (Ö) 400 (U) 300 (Ö) 300 (U) 200 (Ö) 200 (U) 100 (Ö) 100 (U)
1:a 4.53 5.32 5.01 5.25 5.02 5.28 5.01 5.32
2:a 4.48 5.26 4.59 5.27 5.02 5.20 4.44 5.09

4 tankar om “Den där Olga!

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s