TSM-träning


Söndag idag. Förutom att det är helg så innebär söndagar från och med nu och fram till juli att jag är med som ledare för TSM. Jag är med som ledare för4.15 gruppen och det är väldigt roligt! 

Förutom att det är ett gäng härliga deltagare som är med oss och springer så  är det också ett härligt gäng med ledare i gruppen. Många från klubben, IF Linnea, och några gamla rävar som varit med som ledare i många år. Perfekt konstellation och alla verkligen vill att vi ska vara en riktigt bra grupp som har kul tillsammans.

Rullning över lime.... inget konstigt med det.

Dagens pass var 8km distans och introduktion till löpskolning så det var ett rätt lugnt pass idag. Tanken var sen att springa hem från träningen för att få ihop lite distans men jag fick tyvärr stå över det idag. Jag har fått ont under vänsterfoten, typ i hålfoten, eller strax framför hälens trampdyna. Vet inte alls vad det är och vad det beror på, kanske lite överansträngning så jag åkte hem och körde lite massage under foten i form av rullning över limefrukt… egentligen ska man ha en golfboll eller liknande, får skaffa en sån om det inte ger med sig. Men just idag så blev det limen som fick göra jobbet :).

Imorgon blir det ingen transportlöpning för min del. Jag har andra planer för imorgon. Vi är ett gäng som ska ut och testspringa med pannlampor imorgon kväll så just transportlöpningen får stå tillbaka under morgondagen.

6 tankar om “TSM-träning

  1. hmm, låter inte den smärtan som plantar fasciit? Googel it!
    Annars – kul å vara tränare, det tror jag passar dig kanon! Ha en kul vinter å vår med det!

    Gilla

  2. Vad du känner är troligtvis att plantar fascia är för kort
    och spänd och trycker på musklerna i foten så du bör
    stretcha plantar fascia under fotsulan se:

    http://sportsmedicine.about.com/b/2007/01/05/new-stretch-decreases-plantar-fasciitis-pain.htm

    då plantar fascia går från hälbenet till tårna och spänns
    varje gång du sätter ner foten för att skydda muskler,
    senor,ligament,nerver,vener,artärer och lite annan vävnad
    som finns i foten (jag rekommenderar att du stretchar plantar fascia i minst
    30 sekunder med ett antal repetitioner pga stretchreflexer i
    tårna då den annars skyddar muskelerna där från att dras ut i längd
    genom att dra ihop musklerna mer så håll stretchen statisk)…

    En annan variant som jag har sett är att stretcha genom att böja tårna uppåt
    och neråt och hålla emot rörelsen med tårnas muskler med och utan belastning
    av kroppstyngden för att utnyttja kraft/motkraft dvs att om musklerna i tårna
    på ovansidan av tårna spänns måste musklerna på andra sidan slappna av
    så att stretchen blir bättre och motsvarande gäller givetvis att om musklerna i tårna
    på ovansidan av tårna slappnar av måste musklerna på andra sidan spännas,
    så du kan trycka,känna och se på plantar fascia när du rör på tårna… 🙂

    Gilla

  3. Röstar på limeen den luktar ju jätte gott och din fotsula kommer ju göra det samma ;o) När ska du springa i Täby nästa gång? Jag är så sugen! Kram

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s