Transportlöpning – check!!


Jag har så himla länge funderat på det här med transportlöpning. Jag har sneglat på Snorkfrökens eminenta serie med artiklar kring just det här med transportlöpning och tänkt och funderat. Sprungit hem någon gång från jobbet men inte riktigt fått ihop det helt och hållet. 

Det har känts krångligt, vad ska jag ha på jobbet, vad ska jag ha i ryggsäcken på väg till jobbet hur ska jag hantera det här med frukost innan och sen på jobbet. Jag har helt enkelt byggt upp en massa hinder och låtit det krångliga stå i vägen.

Men inte längre. Jag tog helt enkelt ett beslut, nu jäklar skulle det bli av. Jag satte mig ner och verkligen funderade. Vad EXAKT behöver jag ha på jobbet då jag kommer dit med bara en liten ryggsäck på ryggen. Det första var ju att inse att en handduk funkar inte att springa med fram och tillbaka så det måste finnas en på jobbet. Det andra, i alla fall så här vinter tid, var en varm jacka. Likadant med skor/stövlar. Sen köpte jag även på mig lite duschprylar och sånt. Packade en väska med allt det och tog dit dagen innan.

Bild från en tidigare hemjogg över Västerbron

Med den planeringen och logistiken klar så bestämde jag mig för att köra min första riktiga transportlöpning någonsin på torsdagen. Packade en liten löparrygga med det nödvändiga, kläder för inomhusbruk, plånbok, nycklar, telefon och lite smink, ställde väckarklockan på halv sju. Vaknade, hoppade i joggkläderna, käkade en banan och sen var jag iväg. Herregud vad snabbt det gick att komma iväg. Innan sju var jag påklädd och stod utanför dörren och väntade på att klockan skulle hitta satelliter. Hade jag inte planerat att jogga så hade jag knappt kommit ur sängen utan fortfarande legat där och ”snoozat” vid den tiden!

Sen var det bara att ge sig iväg, startade riktigt lugnt och det var så skönt. Min tanke med de här transportlöpningarna är att på ett rätt smidigt men väldigt skonsamt sätt få upp mina distanser. Smidigt på så vis att jag får en massa kilometrar nästan gratis!! Jag ska ju ändå till jobbet liksom! Skonsamt på så vis att jag kommer att springa dem i ett mycket långsamt tempo, eller egentligen så skiter jag fullständigt i tempot, mitt mål är att jag ska hålla pulsen under 140 och på så vis kommer jag att hålla ett bra tempo och få en massa distans utan att slita ut mig.

Så blev det minsann också, jag kom till jobbet piggare än jag var när jag startade och inte det minsta sliten. Sen har  det gått av bara farten, jag joggade hem genom stan, helt underbart, och så blev det en repris på det idag igen!

Torsdag morgon: Distans: 7.56km – Tempo: 6.57 min/km – Snittpuls: 135
Torsdag kväll       : Distans:  7.21km – Tempo: 6.56 min/km – Snittpuls: 131
Fredag morgon   : Distans:  7.35km – Tempo: 6.52 min/km – Snittpuls: 134
Fredag kväll          : Distans:  8.39km – Tempo:  6.43 min/km – Snittpuls: 135

Så fantastiskt bra!! Inte det minsta krångligt… egentligen. Jag bara funderar på en sak…

Varför har jag inte börjat med det här tidigare!

8 tankar om “Transportlöpning – check!!

  1. Transportlöpning är grymt! Jag brukar lägga in (eller, brukade) lägga in intervaller o kvalitet på hemvägen när jag sprang hem från SÖS! Fast ibland går det ju lite galet, när man råkar ta med sig två höger-löparskor till exempel…

    Gilla

    • haha, ja, det kan ju helt klart bli en utmaning :). Smart att köra lite kvalitet på hemvägen! Jag kommer nog att lägga in lite fartökningsdelar på hemvägen lite senare i vinter. Nu är det mest mängd som jag vill ha.

      Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s