Korta och långa intervaller


Två tuffa pass har jag genomfört sedan tremilsrundan i söndags. Första korta intervaller med Running Sweden i tisdags där jag var med som ledare och skötte farten. Idag körde jag långa intervaller, eller kanske att man kan kalla det trösklar. Båda tuffa på sitt sätt.

Korta intervallerna som vi körde i tisdags körde vi för ovanlighetens skulle på en flack bana. Annars så hör det ju liksom lite till att det SKA vara backar oavsett karaktär på pass. Upplägget var 4*90 + 4*60+4*45 + 4*30, vilan mellan intervallerna skulle vara lika långa som den nyss sprungna intervallen. Tempot skulle vara snabbare ju kortare intervallerna blev. Med andra ord ett pass som skulle vara sjukt tufft, runt 9 på en skala av 10 i ansträngningsnivå.

Körde igång den första 90s intervallen och fick hålla igen rätt mycket för att inte springa för fort. Jag hade planerat att de längsta intervallerna skulle ligga på strax under 5-tempo men samtliga hamnade runt 4.30 istället. Gruppen var stark och hade inga problem att hänga med så jag lät tempot ligga där. Nästa intervallserie var 60s och tempot högre, även här höll jag igen något men tempot hamnade ändå en bit över det planerade och gruppen var fortsatt stark och hängde med, någon sprang lite fortare och någon aningen långsammare men i det stora hela höll vi ihop gruppen bra. 45s intervallerna gick sen av bara farten och så var det bara de riktigt korta kvar. Här började det bli riktigt jobbigt, både det att vi höll ett mycket högre tempo,  nu var det snudd på sprintfart på gruppen och vilan var så kort så vi hann knappt stanna och vända innan det var dags för nästa igen. Superkul men superjobbigt pass. Det är kul att springa fort!

Idag var planen att köra långa intervaller, 2.5km långa, och min plan var att ligga i tävlingsfart eller något över tävlingsfart. Dvs de skulle gå mellan 5.40 och 5.30 i tempo och antalet som jag ville köra var fem stycken. Redan när jag startade igång passet med uppvärmningen så kände jag att jäklar vad tungt och jobbigt!! Joggade bort till min 2.5km rundbana som jag har här i krokarna, superbra runda som är väldigt flack och precis 2.5km och går på bra underlag. Lite asfalt men mest hårt packat grusväg. Körde lite löpskolning och ett par rusher för att få upp pulsen. I och för sig kändes det som om jag hade superhög puls och mjölksyra redan efter uppvärmningen! Startade sedan igång den första tröskeln och drog upp tempot tills jag låg i tänkt fart och jäklar vad det var jobbigt!! Hade lite problem med klockan och stannade till och fixade med den under den första tröskeln, det var nog tur det för annars hade jag nog inte orkat!!  Efter första tröskeln var det dags för två minuters välbehövlig vila. Efter det var det en ren plåga att springa nästa, benen var blytunga och hela kroppen motarbetade mig!! Va fasiken är det för problem!! Jag slet mig runt och längtade efter min ynka korta vila! Under den tredje intervallen hade jag svårt att ens komma ner i 5.45 tempo i snitt och jag bestämde mig då för att det fick bli den sista, det fanns ingenting i kroppen ikväll. Jag slet mig runt, plockade ut det sista ur kroppen och fick ner även den här tröskeln till 5.35 tempo i snitt, men sen var jag som ett urskitet äpple. Passet blev inte riktigt som jag planerat men fick duga. Nu funderar jag hur jag ska orka köra långpass imorgon… men på  något vis går det nog, det brukar det ju!

Superjämnt tempo och konstigt nog inte så himla hög puls. Det kändes oerhört mycket tyngre än vad pulskurvan speglar.

4 tankar om “Korta och långa intervaller

  1. Antagligen trötta ben. Då kan det kännas supertungt men pulsen kommer inte upp. Känn efter idag på långpasset. Är det överjävligt så korta av det. Inte värt de extra km om det skulle bli ngt surt efter.

    Gilla

    • Ja, jag tror också det är tunga ben som är kruxet. Jag kör ju rätt mycket tuff träning just nu så det är nog inte så konstigt. Långpasset idag gick över förväntan :)!!

      Gilla

    • Ja, gör det. Det är superkul att köra korta intervaller. Man får springa superfort och så går det fort över så att man orkar hålla upp tempot. Riktigt roligt! Bara att köra på Sofie!! 🙂

      Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s