Tuffa trösklar på egen hand!


Torsdag innebär ju träning med 10k Challenge-gruppen med Running Sweden men idag var jag tydligen inne i någon form av semestermood. Insåg att jag inte skulle hinna iväg på träningen i tid så jag valde att köra passet själv. Jag visste ju vad jag skulle göra så det var bara att ge sig ut och göra det!

IMG_0022Trösklar stod det på vårt schema idag, eller egentligen en mix av trösklar och intervaller. Först två trösklar sen två intervaller. 8 + 6 + 4 + 2 minuter skulle köras.

Körde en lugn uppvärmningsjogg och därefter några löpskolningsövningar och ett par stegringslopp, sen var jag redo att köra igång trösklarna. Hade inte en aning om vilket tempo jag egentligen borde hålla, det brukar vi få reda på på plats när jag kör med Running Sweden. Kollade vad jag hade hållit för tempo på förra tröskelpasset, det var i och för sig lite längre trösklar men fick ju ändå en indikation. Då såg det ut så här:

Tid 8 min 10 min 8 min 6 min
Tempo 5.26 5.11 5.22 5.17

Dagens pass såg ju då på pappret lite lättare ut så jag bestämde mig för att försöka hålla runt 5 minuterstempo.

Startade igång den första tröskeln och kollade klockan och försökte hålla uppe tempot, insåg efter fyra minuter att åtta minuter är jäkligt lång tid! Rejält mör redan då och hälften kvar bara av första tröskeln. Var just då glad att trösklarna skulle bli kortare och kortare! När jag väl fick falla ihop av trötthet efter första så var jag glad att det stod att jag skulle få vila i tv minuter, det behövdes! Sen var det bara att ge sig i kast med nästa, kortare, ja, men banne mig inte lättare! Inför den sista bestämde jag mig för att gå för fullt redan från start, mjölksyran kom nästan direkt och jag fick kämpa rejält för att hålla ihop den! Jag lyckade till och med hålla mig under 5-minuters sträcket på samtliga intervaller, vilket jag är supernöjd med.

Så här blev dagens pass:

Tid 8 min 6 min 4 min 2 min
Tempo 4.55 4.52 4.55 4.37
Puls (medel/max) 162/170 163/172 162/171 157/170

Klart snabbare än förra tröskelpasset, ok att de var kortare, men jag tror ändå att det har hänt något i kroppen, den är lite lite snabbare än sist Ler.

Även idag så var pulsen som mest runt 170, jag har gissat min maxpuls till någonstans mellan 184 och 187. Men det innebär att 170 är 90-92% av max. Man ska ju kunna köra pass på i alla fall upp till 95% av max vad jag kan förstå. Men vad jag inte kan förstå är hur sjutton jag ska kunna springa med högre puls än idag. Det kändes verkligen som ett maxpass idag!

Kan ju inte låta bli att lägga in även pulskurvan, den är ju så fin nu när pulsbandet funkar Ler.
Namnlös

8 tankar om “Tuffa trösklar på egen hand!

  1. Om du kör löpning i högre fart (SUB4 min/km eller SUB3 min/km) längre tid (>12 minuter)
    än komforttempot i mjölksyratröskeln så att du drar på dig mera mjölksyra än vad kroppen klarar av att göra
    sig av med (>4 mmol/L) och/eller startar med vattenunderskott
    i musklerna och/eller förkylning eller motsvarande kan jag
    garantera att du får upp pulsen över 172… 🙂

    Hans W/IF Linnea

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s