Tough Tuesday


Rubriken säger nog precis allt!! Tisdagar med Running Sweden är allt annat än “a walk in the park”. För min del var det nog dessutom extra tufft då jag var rätt sliten efter måndagens alla pass. Dessutom så var uppladdningen inför träningen långt ifrån godkänd. Efter fyra timmar i svampskogen på bara frukost och tre bananer så var energinivåerna rätt låga. Hann bara med en snabbmatslunch innan det var dags att ge mig iväg.

IMG_0020

Skogens guld, så gul och fin!! Imorgon blir det smörstekta kantareller!

Men nu till passet. När Lisa började rita upp hur vi skulle springa intervallerna så var jag helt klart förvirrad, tyckte det såg ut som om vi skulle springa typ 15km i intervaller!! Men det redde ut sig till sist och var inte så krångligt som det först såg ut. Vi skulle helt enkelt springa stegar, från 1000 meter ner till 100 och så två set av dessa så här:

1000m, 800m, 600m, 400m, 200m och sist 100m. Och så upprepa 2-3 gånger.

Vi i den långsammare gruppen skulle nöja oss med två gånger, det räcker gott och väl när man tänker på att tiden vi är ute ändå blir nästan lika lång som de snabbaste som springer 3 set. Vilan mellan intervallerna skulle vara 45s (fast vi körde 60s i vår grupp) och så 3 minuters vila mellan seten.

Då det heter just Tough Tuesday, så var sträckan vi skulle spring självklart inte platt och fin utan vi skulle köra en kuperad slinga i Hagaparken. Vi var självklart glada för det Ler

Vi delades upp i olika grupper och den grupp som jag tillsammans med Patrik skulle leda var gruppen som springer milen på 51+. När vi väl började springa sen i vår grupp så blev uppdelningen rätt naturlig så att Patrik tog de snabbare och jag sprang med de övriga.

Det var tufft att hålla uppe tempot idag, det var varmt, benen var riktigt tunga efter gårdagen och min dåliga laddning gjorde att det var onödigt jobbigt. Men jag lyckades i alla fall hålla så pass högt tempo så de som var med mig fick slita lite, tillräckligt högt tempo med andra ord. Bra för det mentala tror jag att köra såna här tuffa pass med rätt dåliga förutsättningar, jag kan inte låta bli att fundera lite på hur det skulle ha gått med en fräsch och pigg kropp!

Intervallerna gick så här:

min/km 1000 800 600 400 200 100
1 set 4.56 5.07 5.16 5.05 4.55 4.42
2 set 5.06 5.23 5.20 5.13 4.34 4.25

Nu kan jag ju inte låta bli heller att visa en pulskurva när den är så fin utan en massa toppar på 240 Ler.

Namnlös

Pulsen gick upp till 170 på intervallerna vilket är 90% av max, jag tror det är rätt ok!

6 tankar om “Tough Tuesday

  1. Om jag utgår från ”Road racing for serious runners Multispeed Training:
    5K to Marathon” sid 60 av Pete Pfitzinger och Scott Douglas med förord
    av Bill Rodgers är ”90% av maxpulsen”
    ”Lactate threshhold” (”Tröskelpuls utan mjölksyra”) då den är 80-92% av
    maxpulsen (VO2max är 95-98% av maxpulsen,Uthållighet är 75-85% av
    maxpulsen,Återhämtning är <75% av maxpulsen) helt OK som Tröskelpuls
    utan mjölksyra (Enligt Tim Noakes i "The marathon runner's handbook" sid 62
    av Bruce Fordyce sid 62 kan man hålla VO2max-puls i 10-21 km),
    så du borde kunna köra milen och halvmaran med högre puls och fart)… 🙂

    Hans E/IF Linnea

    Gilla

  2. åh vad gott med smörstekta kantareller!! MUMS!

    ser ut som ett riktigt bra intervallpass också, vad du är duktig!
    Jag tycker det är såå jobbigt med intervaller när det är varmt och kvalmigt ute.

    Gilla

    • Ja, det var riktigt gott, käkade en macka med smörstekte kantareller igår, resten åkte ner i frysen 🙂

      Det var riktigt tufft i tisdags, hur varmt som helst!! Värmeslaget kändes nära… puh

      Gilla

  3. Ojojoj, jag tror inte jag skulle våga mig på de där tisdagarna 🙂 Men det vore nog bra, jag är alldeles för dåkig på att pressa mig på träning 🙂

    Grymt jobbat!!

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s