Trösklar och så lite trösklar


Två pass den här veckan har bestått av någon typ av trösklar vilket är bra, för trösklar är bra träning! Det ger förhoppningsvis en massa bra träning in i kroppen som kommer ge massor med träningseffekt som kommer göra att jag kommer springa supersnabbt i höst…  

Svettigt var det på flera sätt på kvällens pass, varmt och sjukt jobbigt.

Fast jag blir förundrad över hur stor skillnad i ansträngning nästan ingen skillnad i tempo gör! I tisdags när jag ledde tröskelpasset för Running Sweden så höll vi de flesta intervallerna mellan 5.25 och 5.35 och vi höll tempot i 3-5 minuter och vilade 75s mellan varje.

Idag låg vi mellan 5.11 och 5.25 i tempo och längden var mellan 6 och 10 minuter och vilan 60s.

Skillnaden på ansträngning i de båda passen var milsvid!! Under tisdagspasset kunde jag springa och snacka och peppa och det kändes rätt behagligt. Idag var det mer av en nära döden upplevelse. Jag låg på gränsen till vad jag orkade hela tiden och hade en stor del av tiden, speciellt i slutet mot passet, mjölksyrakänning i benen.

I höst ska jag springa en mil UNDER 5-minuterstempo och jag börjar inse vilken enorm ansträngning det kommer vara och vad långt borta det målet är!!

Puh, bara kämpa på!!

10 tankar om “Trösklar och så lite trösklar

  1. Men 10 sek är ju mkt! Plus att det ju var längre intervall-tid än första passet. Så det är inte konstigt att du var tröttare. På tävling (om du vilat ordentligt innan) kan du nog kapa ytterligare 10sek/km bara av adrenalinet! 🙂

    Gilla

    • Ja, det är sant, visst var det längre tid som jag sprang!! Men ändå!! SÅ himla mycket tröttare som jag var! Adrenalin är en härlig krydda :)!

      Gilla

  2. Grymt! Trösklar i den här värmen är inte för mesar 🙂

    Och ja vilken skillnad det kan vara på bara några sek/km! Runt 4:40 kan vara ganska behagligt för mig, men så fort jag är under 4:30 så håller jag på att dö 🙂

    Gilla

  3. Vill påminna dig om ett par saker; vilka du _egentligen_ vet men inte tror på just idag 😀
    1. Värmen gör sitt till
    2. I Portugal fanns det inte riktigt i min värld att jag skulle springa under 50min några veckor senare – mao. kunde jag så kan du
    3. Du _kommer_ att springa Sub50, inte imorgon men i höst! Dessutom är det mycket mycket svalare då.

    Kraaaam!

    Gilla

    • Så är det, värmen påverkar helt klart. Förhoppningsvis är det INTE 25-30 grader när det är dags för mig att göra ett riktigt försök med milen. Och jag har ju några veckor till på mig att träna 🙂

      Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s