>Mitt i veckan träning


>

Hela mitten på den här veckan har tränats i Running Swedens tecken. Tre tuffa pass dagarna efter varandra och nu känner jag mig faktiskt riktigt trött i kroppen.

Jag är toknöjd, för jag har INTE gjort som jag brukar. Jag har INTE tänkt under intervallerna att jag “måste ta det lugnt så att jag orkar alla”. Jag har INTE tänkt under ett pass att jag “måsta ta det lugnt för jag ska orka träna imorgon också”. Vad jag istället har gjort är att jag har gett allt jag har i varje moment, så även fast inte tempot har varit jättemycket att skryta med så är jag ändå väldigt nöjd!! Jag har istället tänkt så här när jag sprungit en intervall och känt att jag inte orkar mer “jag biter ihop under den här så kan jag skippa nästa i så fall”. Jag har istället tänkt när passet har varit riktigt tungt tänkt att “jag biter ihop idag så kanske jag vilar imorgon istället för att träna då”. På så vis har jag hela tiden skjutit det tunga framför mig, flyttat fokus, lurat mig själv.

Onsdagspasset var en vanlig distans på 5.5 km fast i ett för mig rätt bra tempo. Vi snittade 6.12 på passet så man kan nästan kalla det för ett snabbdistanspass för min del. Efter passet körde vi ett styrkepass, Runners Gym som är löpfunktionell träning, grodhopp, utfall och plankövningar avlöste varandra under hela passet.

20101215-P1000549 Onsdagspasset i siffror:
Distans: 5.50 km
Tid: 34 minuter
Tempo: 6.12 min/km
Puls: Medel 138, Max 156

Jag och Mia efter Runners Gym. Mia är den som har stöttat och peppat på tisdagsträningarna.

Dagens pass var nog bland det tuffaste jag har gjort hittills. Såg nu efteråt att tempot inte var superhögt men kanske att jag är rätt slut i kroppen efter en veckas stenhård träning. Jag och Maria från klubben sprang i den långsammare gruppen och vi drog värsta vinstlotten då vi hade två ledare att tillgå, var sin liksom, snacka om att springa med personlig tränare! Dom, Fabrice och Kajsa, peppade och stöttade och höll farten åt oss så det var bara att hänga med och köra på. 12 stycken 90s intervaller i tröskeltempo med 30s joggvila mellan, tufft i och med att man aldrig fick vila helt, pulsen var hög under hela passet då den aldrig hann gå ner under joggvilan. Bra träning för flåset!! Jag är jätteglad att jag kunde bita ihop och köra hela passet utan att stanna som jag ofta gör. Att jag kunde jogga även fast jag var helt slut efter själva intervallen och kunna fortsätta köra på hårt efter den korta joggvilan.

20101216-P1000557 20101216-P1000560
Efter passet var det träning med bollen, jag fick också en massa bra tips att tänka på av Fabrice. Att tänka på till nästa tuffa intervallpass!!

Torsdagens pass i siffror:

Beskrivning Distans Tempo Puls  mede/max
Uppvärmning 3.31 km 6.12 min/km 146/164
Fartlek 4.12 km 5.43 min/km 164/173
Nedvarvning 1,02 km 6.51 min/km 161/168
Totalt 8,45 km 6,02 min/km 156/173

Dagens pulskurva, att notera; drygt fyra kilometer med en medelpuls på 164 bpm, det är ett tufft pass för min del!! image

Nu har jag kört rätt många tuffa pass, jag körde mitt första riktigt tuffa pass på väldigt länge förra tisdagen och har nu avverkat tre stycken till på en vecka. Jag hade en liten vild plan om att testa ett löpbandspass med Running Sweden imorgon kväll men tror jag skippar det. Jag känner mig rätt sliten i kroppen och låter den nu vila och suga åt sig all bra träning jag har gett den. Så det blir hemjogg från jobbet imorgon istället med Marie. Långpass på söndag och så kör jag lite vilovecka nästa vecka. Och inväntar superkompensationseffekten!

3 tankar om “>Mitt i veckan träning

  1. >Anna -> Ja, det var en riktigt bra vecka. Nästan lite synd att jag har vilovecka nästa vecka :)Marie -> Nä du Marie, där hade du fel, för det var jättemysigt att springa hem ;). Fast det var jobbigt med all modden!!

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s