>Träningsplanering


>

Idag var jag hos Skogen för att diskutera träningsupplägg fram till TEC den 10 april. Det är ju nu bara tre och en halv vecka kvar och mycket av träningen är ju redan genomförd. Nu fram till dess jag åker till Budapest på träningsläger i början av april så kommer det att bli en hel del mängdträning och en och annan snabbdistans. Även en del vattenlöpning kommer jag att lägga in, men då i form av intervaller. Redan nu till helgen kommer jag att köra ett riktigt långt långpass. Någonstans mellan sex och nio timmar är planen att jag ska vara ute då. Jag hoppas att vädret är med mig då så att jag får en riktigt härlig runda.

Vi har förutom lagt upp planeringen fram till TEC också planerat in ett maxpulstest tillsammans med nästa laktattest som ska göras efter TEC. Jag har aldrig gjort ett sådant test tidigare och har egentligen ingen aning om vad jag har för maxpuls så det ska bli väldigt intressant. Enligt Christer så är det också viktigt att veta sin maxpuls inför exempelvis Swiss Alpine. För när man ger sig upp på  hög höjd så sjunker maxpulsen med upp mot tjugo slag och då är det viktigt att veta vad man utgår ifrån.

Efter TEC så kommer vi helt och hållet att anpassa träningsplaneringen mot Swiss Alpine, visst ska jag springa några lopp på vägen, men dessa är just lopp på vägen och inte några lopp där jag ska formtoppa till. Jag ser självklart fram även mot dessa lopp, Lidingö Ultra, Stockholm Marathon och Jättelångt. Jag skulle också vilja springa Munkastigen som går den 24 april men ska ju upp till Åre och åka skidor då, om jag inte ångrar mig…

5 tankar om “>Träningsplanering

  1. >Åh, Budapest, lyllans dig! Hur lägger du upp helgens långpass? Sex till nio timmar är inte kattskit. Det är utflyker jag drömmer om att göra en dag.

    Gilla

  2. >Marie -> nähä :-)Cecilia -> Ja det ska bli superhärligt att åka till Budapest, har aldrig varit där tidigare. Passet i helgen kommer jag att köra i mycket lugnt tempo närmare 7.30 än 6.30. Planen är att börja äta väldigt tidigt in i passet och äta kontinuerligt. Jag kommer nog att ta ett lite längre pass där jag sätter mig ner och äter annars så ska jag nog försöka hålla igång. Tänkte att det skulle bli lite av ett genrep inför TEC. Testa hur kroppen funkar liksom. Galet kul ska det bli i alla fall 🙂

    Gilla

  3. >Det finns så mycket i Budapest! Musik, kultur, bad, caféliv… kanske du får möjlighet till massage och andra behandlingar efter ett tufft löppass på något av alla bad som finns där? Att lära mig hur jag ska äta under löpningen är något som jag har framför mig. Har världens minsta depååer, tror jag. Ska bli intressant att läsa om ditt löpning i helgen!

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s