>Härlig terränglöpning


>Den här dagen blev inte alls som jag hade tänkt mig och planerat tidigare i veckan, men det blev ändå väldigt väldigt bra.

Tanken var först att jag skulle gå med SUM-gänget, promenad från Björkhagen och ner på Sörmlandsleden och följa den, en sträcka av totalt 42 km. Men efter passet jag hade i fredags då det kändes så vansinnigt bra så ville jag inte promenera, jag ville springa. Alternativet då var att haka på det gäng som faktiskt skulle springa sträckan, åtminstone de första 35km. De skulle hålla 6.00 tempo, alldeles för fort för mig men men. Man måste ju få försöka.

Jag joggade iväg hemifrån ner mot Björkhagen, drog iväg strax efter elva då vi skulle börja halv tolv. Det var knappt två km ner dit. Tyckte att benen kändes aningen tyngre än i fredags, inte samma klipp i steget som då, men tänkte att sånt brukar ju släppa när man har fått jogga ett par km.

Mötte upp det här glada gänget vid T-banan och vi joggade iväg. I sexminuterstempo, till att börja med sen ökade de till runt 5.30-5.45. Jag kände nästan på en gång att det här kommer inte att funka så efter en kilometer så tackade jag för sällskapet och fortsatte min jogg mot Hällasgården. Tänkte att milspåret där fick bli en lagom utmaning.

Det var det, jag joggade runt, tog det lugnt i uppförsbackarna, försökte att hålla god fart nedför och på de flacka partierna. Även fast det inte gick så där fasligt fort idag så kände jag ändå att kroppen beter sig annorlunda. Exempelvis när jag tar mig uppför en backe, när jag kommer upp och är jättetrött så kan jag ändå fortsätta att jogga, och återhämta mig under joggen, det var helt omöjligt tidigare. Något som jag också upplever annorlunda och som jag inte har en aning om varför det är så, är att jag blir trött i baksidan på låren och att det är där som jag kan förnimma lite mjölksyra känning. Tidigare så har det alltid varit vaderna som har tagit stryk, mjölksyran har bränt i vaderna och gjort det omöjligt att jogga.

Summa sumarum så var passet väldigt roligt, riktig skoj att springa i terrängen nu när kroppen svarar och det funkar att springa på lite. Den här rundan måste jag absolut ta igen!!

Passet i siffror:

Total tid ute: 3 timmar
Tid aktiv löpning: 2 timmar 35 minuter
Distans: 19.53km
Tempo: 7.58min/km
Puls: 143/163

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s