Nedräkning


Jag har en äntligen känsla i kroppen, ser fram mot den 30 maj enormt mycket, det ska bli så kul att äntligen få stå på startlinjen. Den mesta träningen är genomförd och vad jag förstår så är ett hårt pass nu den här sista tiden inte till någon gagn för formen.

Jag vet inte riktigt exakt hur jag ska lägga upp träningen den här sista veckan inför marathon och tar tacksamt emot synpunkter och tips över hur jag ska göra. Min plan för tiden som är kvar är att sista veckan ska vara väldigt lugn. Men om jag ska köra efter Szalkais program så är det ju träning tisdag, onsdag och torsdag i marathon veckan, är det verkligen rimligt? När jag tittar på schemat här nere så ser det rätt mycket ut. Vad bör jag stryka?

  • Ikväll: Korta intervaller med TSM, tänkte köra i den hårdare gruppen för att få ett riktigt kvalitetspass. Rätt eller fel, ingen aning men det är min plan.
  • Fredag: Lugn jogg, kanske 5km i sakta mak, ska prova det där de kallar mysjogg, vet inte om jag har upplevt det tidare men tänkte att det var dags nu.
  • Lördag: Träning med NMT, tänkte kanske inte köra fullt men ändå vara med och få lite styrka och så.
  • Söndag: Träning med TSM, har inte bestämt vilken grupp jag ska köra med. De två grupperna som jag har att välja på har lite olika pass:

– 4.15 grupen: 2 km uppvärmning + 3×80 m koordinationslopp +
6 km tempolöpning + 2 km nerjogg.
– 4.30 gruppen: 2 km uppvärmning + 10 min löpskolning +
3 km snabbdistans + 2 km nerjogg

  • Måndag: Vila
  • Tisdag: Kväll. Korta intervaller
  • Onsdag: Morgon: 6-7 km lätt jogg, det står på TSM -hemsida att om man ska köra torsdagspasset med TSM så ska det här bytas ut mot det. Samtidigt så står det ju att man ska köra onsdagspasset före frukost. Det är ju rätt stor skillnad att köra sista passet ondag morgon mot torsdag kväll. Vilket är bäst?
  • Torsdag: Väljer idag den lättare gruppen, dvs 4.30-gruppen som kör 4km i riktigt lugnt tempo. Kanske är det här passet som ska strykas?
  • Fredag: Vila
  • Lördag: Stockholm Marathon Sova länge, äta bra frukost, vila, äta lite mer runt tolv, dricka mycket vatten. Ladda Ladda Ladda.

Förutom träningen så kommer jag att satsa på att vila mycket, äta rätt, helt enkelt må riktigt bra. Förhoppningsvis har jag då också hunnit med att renovera klart mitt lilla rum här hemma så att det bara är att slappa och slöa. Kommer att kännas lite märkligt.

2 tankar om “Nedräkning

  1. >Inte så lätt att råda dig för det är du som vet hur du mår.Men 6 pass denna vecka är 2 för mycket, tycker jag – bort med fredag och lördags passet.Var INTE rädd för att vila – du kan träna som en galning snart igen:)Nästa vecka beror på om du tänker göra en tömning eller inte – så här kommer jag att köra sista veckan: tisdag snabbdistans – onsdag vila alt promenad på morgonen innan frukost – torsdag lätt lätt pass i typ 7 min tempo – fredag vila alt promenad – lördag promenad för att väcka kroppen innan SM

    Gilla

  2. >Hej goa kloka Marie!!! Jag har lyssnat på dig och alla andra goda råd jag har fått och rejält reviderat min plan inför nästa vecka. Som du ser i mitt nästa inlägg är det mycket mer vila inlagt.Kram och krya på dig vännen!!!

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s