Långa intervaller


Idag var jag riktigt mör efter gårdagens militräövning, har träningsvärk i precis varenda muskel känns det som. Då vi ska iväg till Åre ikväll så har jag passat på att jobba hemifrån idag. Har jobbat och packat om vartannat. När det närmade sig eftermiddagen så insåg jag att det skulle ta en massa tid som jag behövde till annat om jag gav mig av till stadion för att köra 2000-intervaller med TSM så jag beslutade mig för att köra dessa hemma själv istället.

Jag gav mig ut under eftermiddagen, tog rundan ner över gamla Skanstullsbron för att köra intervallerna på andra sidan Hammarby sjöstad, alltså södersidan. Det är ungefär 2000 meter från Skanstullsbron bort till Danvikstullsbron så det är en perfekt sträcka. Uppvärmningen på 4km kändes bra, hade ställt klockan på att larma då jag sprang snabbare än 6.30 fart för att få en så lugn uppvärmning som möjligt för att sen kunna lägga energin på själva intervallerna.

Körde sedan tre koordinationslopp då jag försökte att tänka på tekniken som Jonas pratade om på militärpasset i onsdags.  De kändes bra, det kändes som att jag hittade en bra teknik. Sedan var det dags för intervallerna, det var två stycken á 2000 meter som skulle genomföras. Jag hade ställt klockan på att jag skulle hålla ett tempo på mellan 5.30 och 6.00 tempo. Enligt schema så skulle 4.15 gruppen hålla en fart på 5.45 så jag tänkte att jag lägger mig där någonstans. Jag hade lite svårt att hålla farten över 5.30, klockan pep ideligen, det kändes bra men jag kände att jag inte skulle orka hålla tempot i två km så jag bestämde mig för att köra tusingar istället.

Vet inte om det var ett bra beslut men jag lyckades köra fyra tusingar i ett tempo på strax över 5.30 fart så jag känner mig rätt nöjd. Nedjoggningen var tung till att börja med men kändes efter ett tag lättare och i slutet på nedvarvningen så höll jag ett tempo på runt 6.00/km och det kändes som ett skönt tempo. Nästa pass är på söndag och då kommer jag att springa långpasset uppe i Åre, hoppas jag hittar någon skön sträcka att köra däruppe.

Nu far jag till Åre för lite härlig skidåkning.

3 tankar om “Långa intervaller

  1. >Sofy – För att få ihop 2km så måste du spring ända bort from Danvikstull och under Skanstullbron coh fram till svängen (där det är grus), kan vara bra att veta om du vill ha en mer exakt sträcka.Marie – jag hoppas det, nu efter dagens långpass så har jag kommit ner på jorden igen och tror att jag ska vila ett par dagar. Tror jag behöver mer återhämtning än de max 48 timmar som jag haft den senast tiden. Vi ses på torsdag!! Bra jobbat på långpasset idag, 26km det är ju superbra!!!

    Gilla

Ge mig gärna kommentar på inlägget - alla kommentarer besvaras

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s